Cum se ține postul intermitent în funcție de vârstă ~ Beneficii + contraindicații


Postul intermitent dupa varsta
0
0

Postul intermitent este un stil de alimentație în care mănânci într-o anumită perioadă a zilei și nu mănânci nimic în orele rămase. Perioada de post intermitent favorizează arderea grăsimilor, pierderea în greutate și autofagia (detoxifierea celulelor vechi și deteriorate). Conceptul de post intermitent a luat cu asalt spectrul sănătății și a bunăstării. Repausul alimentar pe termen scurt este o modalitate simplă, dar eficientă, de a pierde greutatea nedorită și de a îmbunătăți sănătatea metabolică.

Ce este postul intermitent?

Postul intermitent reprezintă absența mâncării într-o anumită perioadă de timp, este o modalitate prin care îi dăm corpului nostru o pauză. Această pauză diferă în funcție de tipul de post intermitent ales de noi și este urmată de un număr exact de ore în care corpul primește hrană. Postul intermitent ajută la curățare, iar timpul dedicat aportului de hrană este o formă de reeducare alimentară.

Sunt persoane care pentru a nu mânca în perioada de repaus, aleg să sară peste micul dejun. Dacă de exemplu ultima masă este seara la ora 20:00, următoarea masă va fi in ziua urmatoare după ora 12, dar asta este în funcție de tipul de post intermitent ales. Sunt alte persoane care preferă însă să sară peste masa de seară și astfel să ia micul dejun înainte de a pleca la muncă. Să spunem în acest caz că ultima masă este la ora 15:00, următoarea a doua zi, undeva după ora 7:00.

Consider că fiecare are propriul ritm, își cunoaște cel mai bine corpul și modalitatea cea mai optimă de funcționare, așa că poate decide cum se simte cel mai confortabil. Postul intermitent este un foarte bun exercițiu și pentru cei care vor să încerce postul cu apă pe o perioadă mai lungă de timp.

Ce se întâmplă de fapt în timpul postului intermitent?

Atunci când mâncăm, pancreasul secretă insulină pentru a transporta zaharuri în celule. Cea mai mare parte din zaharuri este depozitată în ficat și în sistemul muscular. Atunci când aceste depozite sunt prea pline, începem să le depozităm sub formă de grăsimi.

Cand postim, nivelul de insulină este scăzut, așa că pentru a avea energie, se apelează la grăsimile depozitate. Deoarece nivelul de insulină este scazut, este îmbunătățită claritatea mentală.

În timpul postului intermitent, apare fenomenul numit autofagie. Acesta este procesul prin care corpul consumă ceea ce are la dispoziție, se auto-consumă. Autofagia este procesul în care se consumă de fapt din proviziile pe care organismul le-a adunat. Este un proces de curățare a celulelor, proces care apare doar în timpul postului. Pe lângă scăderea nivelului de insulină, în timpul acestui repaus alimentar scade presiunea sanguină și este îmbunătățit profilul colesterolului. De asemenea, se reduce riscul de apariție al cancerului, al bolii Alzheimer și Parkinson.

Există mai multe moduri de a adăuga postul intermitent în rutina ta, însă hai să vedem ce spune vârsta despre această terapie. Tu unde te încadrezi?

Tipuri de post intermitent recomandat în funcție de vârstă

Postul intermitent dupa varsta 18 24

Pentru persoanele cu vârsta între 18-24 ani, se recomandă programul Mănâncă – Fă Pauză – Mănâncă. Acest tip de post intermitent presupune să se mănânce normal în prima zi și să se facă repaus alimentar până la cină în ziua a 2-a. Acestă pauză este o formă populară de post intermitent în care postești timp de 24 de ore o dată sau de două ori pe săptămână.

Mănâncă – Fă Pauză – Mănâncă este o abordare unică a postului intermitent, care se caracterizează prin includerea a până la 2 zile de post neconsecutive pe săptămână.

Acest program a fost dezvoltat de Brad Pilon, autorul cărții intitulate „Eat Stop Eat”. Potrivit lui Pilon, metoda Mănâncă – Fă Pauză – Mănâncă nu este dieta obișnuită de slăbire. În schimb, este o modalitate de a reevalua ceea ce ai fost educat legat de ora și frecvența mesei și cum se leagă acestea de sănătatea ta.

Pentru cei cu vârsta între 25-34 ani, este ideal postul intermitent 14 cu 10, ce presupune să ții repaus alimentar timp de 14 ore și să mănânci în intervalul de 10 ore.

Majoritatea încep să vadă o diferență în corpul lor în primele câteva săptămâni în timp ce practică planul de post intermitent 14:10 ore. Excesul de grăsime corporală începe să fie ars pentru energie și se pierde treptat surplusul greutate.

Indiferent dacă încerci să slăbești doar câteva kilograme sau cauți o transformare majoră a corpului, postul intermitent 14:10 este un mod durabil și sănătos de a obține o pierdere în greutate.

Postul intermitent in functie de varsta 25 - 34 ani
Postul intermitent in funcție de varsta 35 44 ani

Pentru cei cu vârsta între 35 și 44 de ani, se recomandă postul intermitent în care repausul alimentar durează 20 de ore și intervalul în care poți mânca orice dorești este doar de 4 ore.

Postul intermitent 20:4 ore este o versiune avansată a postului intermitent. Acest tip de post a devenit popular la începutul anilor 2000, ca parte cheie în „Dieta Războinicului”.

Această dietă a fost creată de Ori Hofmekler pe baza interpretării sale personale despre a trăi ca un războinic din antichitate. Postul a făcut parte dintr-un regim care includea sesiuni intensive de antrenament și o fereastră limitată de „supraalimentare”. Protocolul original al lui Hofmekler sugera exerciții fizice, gustări mici în timpul zilei și un festin de patru ore.

Postul intermitent recomandat pentru cei între 45 și 54 de ani este o metodă de alimentație cu restricții de timp, în care postești timp de 18 ore și apoi limitezi toate caloriile la restul de 6 ore din zi. Vei avea un meniu la liberă alegere, însă nu exagera!

Dacă prima masă a zilei este la ora 11:00, vei limita toate caloriile zilnice în fereastra de 6 ore între 11:00 și 17:00, cu excepția apei și a băuturilor permise, cum ar fi ceaiul și cafeaua. Atâta timp cât băutura preferată rămâne sub 50 de calorii, nu va întrerupe postul.

A nu mânca timp de 18 ore poate părea dificil la început, însă trebuie să iei în considerare că dormi aproximativ opt din aceste ore. S-ar putea să ți se pară surprinzător de ușor să nu mănânci când chiar încerci.

Post intermitent in functie de varsta 45 54
Postul intermitent dupa varsta de 55 de ani

Persoanelor peste 55 de ani se recomandă postul intermitent 16 cu 8. Acesta este similar cu celelalte tipuri de post intermitent, doar că durata de post este de 16 ore, iar perioada în care poți să consumi orice dorești este de 8 ore.

Poți repeta acest ciclu post de 16 ore cu 8 ore ori de câte ori dorești – de la doar o dată sau de două ori pe săptămână până în fiecare zi, în funcție de preferințe și nevoi.

Popularitatea acestei metode de post a crescut foarte mult în rândul celor care doresc să slăbească și să ardă grăsimi. De asemenea, postul intermitent 16:8 îmbunătățește controlul zahărului din sânge și crește longevitatea.

În timp ce alte diete vin adesea cu reguli stricte, postul intermitent 16/8 este ușor de urmat și oferă rezultate vizibile. În general, este considerat mai puțin restrictiv și mai flexibil decât multe alte diete și se pliază cu majoritatea stilurilor de viață.

Acestea sunt recomandările, însă, indiferent de vârstă, poți experimenta oricare dintre aceste variante de post intermitent cu o eficiență de necontestat.

Cum ne ajută repausul alimentar intermitent?

Postul intermitent are rolul de a-i oferi corpului un răgaz mai mare, astfel încât acesta să reușească în fiecare zi să curățe organismul de toxine, grăsimi, dar și de alte substanțe de care nu mai are nevoie. În momentul în care consumăm 3 mese pe zi plus gustări, corpul nostru pierde multă energie în procesul de digestie și nu are suficient timp pentru a rula alte procese. Dacă eliminăm una dintre mesele principale, atunci corpul nostru trece prin niste procese mai intense de curățare care, făcute cu regularitate, vor aduce rezultate vizibile și efecte benefice.

Momentul în care alegem să mâncăm conțtient și cât de des facem acest lucru – acestea sunt două elemente cruciale pentru sănătatea noastră. Dacă suntem atenți la aceste două elemente, atunci viața noastră se va îmbunătăți. Atunci când corpul se oprește de la digestie, inflamația este redusă și chiar eliminată, lipsa clarității mentale se poate dizolva și concentrarea mentală se intensifică.

9 Beneficii ale postului intermitent

Un lucru extraordinar despre postul intermitent este acela că este gratis, este flexibil și este simplu. Este posibil ca în primele 2-3 zile să ți se pară puțin mai dificil, asta până când creierul se obișnuiește cu noul program.

În general, postul intermitent are mari efecte benefice în cazul obezității, diabetului și afecțiunilor cardiovasculare, însă hai să vedem împreună ce alte aspecte se îmbunătățesc în urma postului intermitent. Dacă se adoptă un astfel de stil de viață, se îmbunătățește somnul și procesul de îmbătrânire este încetinit.

Postul intermitent modifică funcția hormonilor, a celulelor și expresia genelor

Atunci când faci repaus alimentar, se întâmplă multe lucruri în organismul tău. Corpul modifică nivelurile hormonale pentru a face grăsimea corporală stocată mai accesibilă și inițiază procese importante de reparare celulară.

Nivelurile de insulină din sânge scad semnificativ, ceea ce facilitează arderea grăsimilor. Nivelurile hormonului uman de creștere pot crește dramatic în timpul postului. Nivelurile mai ridicate ale acestui hormon facilitează arderea grăsimilor și creșterea mușchilor și au numeroase alte beneficii. Corpul induce procese importante de reparare celulară, cum ar fi îndepărtarea deșeurilor din celule. Există modificări benefice în mai multe gene și molecule legate de longevitate și de protecție împotriva bolilor.
Multe dintre beneficiile postului intermitent sunt legate de aceste modificări ale hormonilor, funcția celulelor și expresia genelor.

Postul intermitent ajută la slăbit și la pierderea grăsimii viscerale

Multe persoane aleg să țină postul intermitent pentru a slăbi. Postul intermitent este o modalitate eficientă de a scăpa de kilogramele în plus. Este o alegere sănătoasă care nu doar că duce în timp la eliminarea kilogramelor în plus, dar ajută și la îmbunătățirea stării generale de sănătate. Postul intermitent duce la eliminarea grăsimilor acumulate, dar ajută și la îmbunătățirea relațiilor interpersonale și a stimei de sine.

Dacă alegi să renunți la micul dejun sau la cină, atunci nivelul de calorii este redus cu până la 20-40%.  Acest fapt se va resimți destul de repede. Dacă nu compensezi mâncând mult mai mult în timpul celorlalte mese, vei ajunge să consumi mai puține calorii.

În plus, postul intermitent îmbunătățește funcția hormonală pentru a facilita pierderea în greutate.

Postul intermitent reduce rezistența la insulină și scade riscul de diabet de tip 2

Diabetul de tip 2 este un diagnostic destul de des întâlnit în ultimele decenii. Caracteristica principală este nivelul ridicat de zahăr din sânge în contextul rezistenței la insulină și a grăsimilor din organism.

Orice reducere a rezistenței la insulină și eliminarea surplusului de grăsime contribuie la scăderea nivelului de zahăr din sânge.

În mod interesant, s-a demonstrat că postul intermitent are beneficii majore pentru rezistența la insulină și că duce la o reducere impresionantă a nivelului de zahăr din sânge.

Postul intermitent poate reduce stresul oxidativ și inflamația din organism

Stresul oxidativ este unul dintre pașii care duce către îmbătrânire și multe afecțiuni cronice. Acesta implică molecule instabile numite radicali liberi. Radicalii liberi reacţionează cu alte molecule importante, cum ar fi proteinele şi ADN-ul şi le deteriorează.

Mai multe studii arată că postul intermitent poate crește rezistența organismului la stresul oxidativ și poate ajuta la combaterea inflamației, un alt factor cheie al multor boli comune.

Postul intermitent este benefic pentru sănătatea inimii

Postul intermitent îmbunătățește numeroși factori de risc diferiți care adesea provoacă afecțiuni ale inimii, inclusiv:

  • nivelurile de zahăr din sânge;
  • tensiunea arterială;
  • trigliceridele din sânge;
  • colesterolul total și LDL;
  • markerii inflamatori.

Postul intermitent permite diferite procese de reparare celulară

Când postim, celulele din organism inițiază un proces celular de „eliminare a deșeurilor” numit autofagie. Acesta implică descompunerea celulelor și metabolizarea proteinelor rupte și disfuncționale, care se acumulează în interiorul celulelor, în timp.

Autofagia crescută poate oferi protecție împotriva mai multor boli, inclusiv a cancerului și a afecțiunilor neurodegenerative, cum ar fi boala Alzheimer.

Postul intermitent poate ajuta la prevenirea cancerului

Cancerul se caracterizează prin creșterea necontrolată a celulelor. S-a demonstrat că postul are mai multe efecte benefice asupra metabolismului, care pot duce la reducerea riscului de cancer.

Dovezi promițătoare indică faptul că postul intermitent și postul cu apă pot ajuta la prevenirea cancerului. Există, de asemenea, dovezi care arată că postul a redus diferite efecte secundare ale chimioterapiei.

Postul intermitent are beneficii pentru creier

Ceea ce este bun pentru corp este adesea bun și pentru creier. Postul intermitent îmbunătățește diverse caracteristici metabolice cunoscute a fi importante pentru sănătatea creierului.

Mai multe studii au arătat că postul intermitent susține creșterea de noi celule nervoase.

Postul crește, de asemenea, nivelul unui hormon cerebral numit factor neurotrofic derivat din creier. O deficiență a acestui hormon este implicată în depresie și în diverse alte afecțiuni psihice.

Studiile au arătat, de asemenea, că postul intermitent protejează împotriva leziunilor cerebrale din cauza accidentelor vasculare cerebrale.

Postul intermitent îți poate prelungi durata de viață, ajutându-te să trăiești mai mult

Una dintre cele mai interesante aplicații ale postului intermitent pare a fi capacitatea sa de a prelungi durata de viață. De asemenea, s-a demonstrat că postul intermitent zilnic îmbunătățește starea generală de sănătate. Postul intermitent ajută la întârzierea apariției unor afecțiuni precum boala ficatului gras și carcinomul hepatocelular, care sunt ambele comune la persoanele în vârstă.

Postul intermitent a devenit foarte popular în rândul mulțimii ca metodă anti-îmbătrânire. Având în vedere beneficiile cunoscute pentru metabolism și tot felul de markeri de sănătate, este logic ca postul intermitent să te ajute să trăiești o viață mai lungă și mai sănătoasă.

Efectul de întinerire în urma postului intermitent se poate vedea destul de ușor în planul fizic și se simte destul de repede în modul de acțiune și al stării de bine. Pielea este întinerită, formele corpului se schimbă și asta datorită slăbitului.

Postul intermitent ~ Contraindicații

Chiar dacă postul intermitent este o strategie extraordinară pentru a slăbi și pentru a-ți menține sănătatea la un nivel optim, acesta nu este pentru oricine.

  • Persoanele care au probleme cu controlul diabetului, ar trebui să țină postul intermitent sub observație.
  • Iarăși, copiii și adolescenții ar trebui să nu încerce să țină postul intermitent. Bineînțeles, sunt excepții și aici, postul intermitent putâtnd fi practicat în cazul în care se confruntă cu diverse afecțiuni sau obezitate.
  • Dacă ești însărcinată sau ești în perioada de alăptare, atunci s-ar putea să nu fie momentul potrivit pentru acest repaos alimentar, însă îți recomand un stil de viață bogat în alimente crude și vii care să îți ofere nutrienții necesari.
  • Daca ai afecțiuni cardiace cronice, afecțiuni renale, postul intermitent este o strategie care trebuie experimentată treptat pentru a putea observa limitele.
  • Dacă suferi de bulimie sau anorexie, atunci postul intermitent s-ar putea să nu fie cea mai bună opțiune. Cu toate acestea, recomandat ar fi să discuți cu un specialist pentru că un repaos alimentar făcut din când în când este tot timpul benefic. Contează însă să experimentăm postul intermitent într-un mod echilibrat.
  • Dacă recent ai suferit de o afecțiune, motiv pentru care a trebuit să fii spitalizat, este indicat să încerci această metodă și să vezi dacă ți se potrivește! Totuși, îți recomand un regim cu hrană crudă și hrană vie care te va revitaliza, asta pe lângă postul intermitent.

Ai incercat până acum postul intermitent? Dacă da, spune-ne și nouă despre experiența ta și ce impact a avut. Dacă nu ai încercat și consideri că sunt întrebări la care încă nu ai găsit un răspuns, aștept intrebările tale!

Etichete: #Beneficii pentru sănătate

2 comentarii la „Cum se ține postul intermitent în funcție de vârstă ~ Beneficii + contraindicații”

  1. Avatar of Cristea Anicuța
    Cristea Anicuța

    Eu țin acest post înainte de a ști și citi despre el…obișnuiesc s-ă mănânc la ora 13 , niciodată 2 feluri de mâncare ,4 zile pe săptămână salată verde( + 1 iaurt mic + un sfert ardei + un castravete mic +2 linguri urdă oaie +2 felii piept pui făcut pe gril+un avocado mic + 1 măr +o lămâie + 1 lingură ulei cânepă +4 căței usturoi + o linguriță scorțișoară + o lingură sămânțe amestec de in, susan, chimen măcinat ) într-o zi mănânc ciorbă..într-o zi ouă ..într-o zi varză (sau tocăniță, fasole, cartofi …) pe la ora 16 ,vara pepene cu pâine (o felie ) și o bucățică de caș oaie (sărată) , sau acum din toamnă ,fac sfeclă roșie +1măr +1 morcov + o leg.pa trunjel (sau frunze țelină ) , la 17 ,30 ceva dulce (nap. cu cremă cacao …sau vara înghețată cacao..) și o pungă de 100g semânțe de fl soarelui…la ora 20 se închide bucătăria.
    PS..unde greșesc…? pt că totuși am luat vreo 3-4 kg…, am 63 ani , aveam 1,70 mînălțime ,când eram tânără , acum 1,66 m ..și acum am în jur de 72 kg , până la 58 am avut 63-65…după 60 , am depășit 70…

    1. Bună ziua. Din ceea ce observ, în momentul în care alegi să mănânci, combini prea multe alimente la o masă. În mod normal, ar trebui ca mâncărurile să fie mai simple, cu maxim 2-3 ingrediente. În plus, sunt ingrediente care nu se combină bine cu altele și atunci când le combini, se formează mai multe toxine în corp care sunt mult mai greu de gestionat și astfel multe dintre ele se depun.

      Proteinele nu se amestecă cu carbohidrații!! Nucile de orice tip și semințele sunt proteine, prin urmare se pot consuma doar individual sau pot fi combinate doar cu legume, frunze, germeni sau verdețuri. La fel, carbohidrații se pot consuma doar cu verdețuri sau legume.
      Fructele se consumă doar pe stomacul gol și nu se combină cu nimic altceva! La fel, grăsimile nu se combină între ele, proteinele nu se amestecă între ele, trebuie să consumăm cât mai simplu, cât mai aproape de natural și astfel vom beneficia la maxim de fiecare ingredient în parte!

      Iarăși, cât mai multă hrană crudă și hrană vie pentru a lua nutrienții de care avem nevoie.

      Sunt foarte multe de descoperit legat de combinarea corectă a alimentelor, informații știute și aplicate de prea puține persoane. Educația alimentară actuală este foarte permisivă și totuși foarte distructivă, de aceea consider că este un bun moment de reorientare, reeducare.

      În plus, despre activitatea fizică ce poți să îmi spui? Nu cumva înainte de a pune aceste kilograme făceai și ceva mai multă activitate?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *