Pentru desfăşurarea normală a activităţii zilnice şi menţinerea stării de sănătate, organismul uman are nevoie de o anumită cantitate de energie şi de factori nutritivi compleţi (proteine, glucide, lipide, vitamine, săruri minerale, apă). Aceştia sunt obţinuţi prin intermediul alimentelor, dintre care fructele, alături de legume, ocupă un loc de seamă ca surse naturale de glucide uşor asimilabile, săruri minerale alcalinizante, vitamine şi apă.

Toate procesele vitale din organism se efectuează cu consum de energie, care este acoperit de alimentele consumate zilnic. În cazul în care nevoile energetice nu sunt acoperite, organismul caută să le înlocuiască pe seama rezervelor existente în ţesuturi. Pentru aceasta, trebuie să avem permanent în vedere armonizarea raţiilor alimentare în aşa fel încât să satisfacă, calitativ şi cantitativ, toate nevoile energetice pentru un anumit interval de timp.

Consumul de energie al organismului 1Atrofierea mucoaselor digestive, tulburările de peristaltism, micşorarea secreţiilor gastrice, deteriorarea danturii, reprezintă o parte din cauzele care determină tulburarea procesului de digestie şi asimilaţie. Modificări însemnate au loc în metabolismul glucidelor şi lipidelor în sensul că scade toleranţa la glucide, se înregistrează o creştere a colesterolului şi a grăsimilor neutre din sânge, depunerea lor în vase şi favorizarea producerii aterosclerozei. Alterări se produc şi în metabolismul proteinelor, în sensul reducerii funcţiei plastice de refacere a ţesuturilor şi a accentuării catabolis-mului proteinelor.

Cercetările mai noi precizează că necesarul de calorii la un om în vârstă de 65—70 ani este de 2400 pentru bărbat şi 2100 pentru femeie.

Evitarea depunerii lipidelor pe pereţii vaselor necesită micşorarea cantităţii globale de grăsimi alimentare. Peste 50% din acestea vor fi reprezentate de cele de origine vegetală (fructe, legume proaspete), bogate în acizi graşi polinesaturaţi, elemente ce previn apariţia aterosclerozei.

Glucidele nu vor depăşi 50% din aportul caloric global, ponderea dintre acestea fiind deţinută, alături de cartofi şi produse din făină, de legume şi fructe.

De aceea, folosirea fructelor şi legumelor în alimentaţia vârst-nicilor este indispensabilă şi de importanţă majoră.

Fructele în stare proaspătă sau sub formă de sucuri proaspete aduc importante cantităţi de săruri minerale şi vitamine în organismul omului în vârstă.

Celuloza, ca substanţă de balast, are efect laxativ, facilitând formarea şi evacuarea bolului fecal.

Sunt suficiente, atât pentru bărbaţi cât şi pentru femei, raţii zilnice de 250 g fructe.

Share the Love!

4 comentarii la „Consumul de energie al organismului”

  1. Daniela

    De obicei mananc fructe in fiecare zi, nu exagerez dar mananc pentru ca ma fac sa ma simt bine

  2. Excesul de fructe nu poate decât să te deranjeze la burtă. Dacă te simţi bine, poţi să exagerezi. Să ştii că uneori simţim nevoia să mâncăm ceva anume, şi nu doar de poftă ci să mâncăm mult din acel lucru. Organismul nostru recunoaşte ceea ce are nevoie, precum câinele ce miroase mâncarea, aşa că poţi să vezi ce anume conţin piersicile de exemplu şi vei şti ce nevoi are organismul tău în aceste momente.

    Ai spune că nu e nici o îngrijorare în primă fază, dar să ştii că dacă pofta se prelungeşte înseamnă că organismul tău nu asimilează ceea ce are nevoie de la piersici, şi asta înseamnă că undeva îţi lipsesc nişte vitamine ce nu se găsesc în piersici.

    De exemplu insulino dependenţii, organismul lor nu mai produce insulină şi au nevoie mereu să îşi administreze doze de insulină. Dacă erau atenţi când totul mergea bine, şi mâncau sănătos, nu mai ajungeau la stadiul în care organismul să nu mai asimileze ori să nu mai producă ceea ce are nevoie, şi deci nu se mai îmbolnăveau de diabet!

  3. skykery

    Azi de exemplu am cam facut exces, am mancat 8 piersici, una dupa alta . Cand e vorba de fructe, in special piersici si nectarine, nu ma opresc din mancat, prefer sa sar peste masa de pranz/de seara si sa mananc numai fructe pana ma satur . Nu ca as manca foarte multe in restul zilei , in general numai legume gatite si cand mai e imi fac si un piept de pui cu garnitura de … legume fierte :)

Spune care este gândul tău

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *