Problema infertilitatii – Grup de suport pentru cupluri

Timp de citire estimat: 7 minute


Incepand cu luna februarie, impreuna cu Asociatia S.O.S. Infertilitatea am demarat un proiect care vine in spijinul cuplurilor care se confrunta cu problema infertilitatii. Am programat 6 intalniri in cadrul grupului de suport, urmand ca in luna martie  sa mai parcurgem trei intalniri, finalizand astfel primul grup de suport din Iasi pe aceasta problematica. De asemenea, dezvalui faptul ca o participanta a obtinut deja sarcina mult asteptata. Grupul este coordonat de psihoterapeut Roxana Dumitru, iar persoanele interesate de a participa la astfel de evenimente pot sa ne contacteze prin intermediul blogului sau a adresei personale.

Descrierea grupului de beneficiari:
Grupul tinta este alcatuit din 5 cupluri heterosexuale cu varste cuprinse intre 30 si 40 de ani.

Structura şi desfăşurarea intervenţiei
1. Scopul intervenţiei: Diminuarea starii de discomfort psihic datorat diagnosticului de inferitilitate si acordarea spriinului necesar in lupta cu problema infertilitatii.
2. Obiectivele intervenţiei:

  1. acceptarea de sine, dezvoltarea stimei de sine şi a încrederii în sine
  2. constientizarea emotiilor si exprimarea lor
  3. identificarea resurselor personale in depasirea obstacolelor intampinate
  4. detasarea de problema
  5. valorizarea sexualitatii
  6. dezvoltarea gandirii si a profetiei autoimplinite de tip pozitiv

3. Derulare intervenţiei: intervenţia s-a desfăşurat în decursul a 6 sesiuni după cum urmează:

Sesiunea 1

Obiective:

  • informarea, obţinerea acordului de participare şi constituirea grupului
  • cunoasterea participantilor in vederea realizarii coeziunii grupului, depasirea barierelor in ceea ce priveste exprimarea sentimentelor

Momente şi tehnici utilizate:

  • prezentarea cu caracter general a tematicilor si a desfasurarii sedintelor
  • autoprezentarea participantilor si comunicarea expectantelor cu privire la activitatea grupului si a rezultatelor dorite
  • stabilirea regulilor grupului prin identificarea nevoilor membrilor (ex sa ascultam fara sa criticam, incurajarea opiniilor diverse, confidentialitate, evitarea criticilor, etc)
  • obţinerea acordului individual de participare la grupul de suport
  • clarificarea eventualelor nelamuriri a participantilor

Descrierea activitatii

Exercitii de “incalzire” sau spargerea ghetii

Pentru a crea o atmosfera relaxanta si dezinhibata, propunem deschiderea activitatii cu un joc. Participantii se vor prezenta colegilor de grup impartasind din trecutul lor informatii si sperante de viitor pe care le considera importante utilizand esarfe. Astfel, pentru fiecare afirmatie, protagonistul va folosi o esarfa pe care o va prinde de o anumita parte a corpului.

Discutiile vor urmari focalizarea pe emotiile resimtite in timpul exercitiului si impartasirea trairilor tuturor participantilor.

De asemenea, fiecare persoana va impartasi grupului asteptarile, nevoile pe care le au de la intalnirile de grup. La fel de importante sunt si temerile sau ingrijorarile acestora, in vederea demontarii lor si a crearii unei atmosfere si a unuu spatiu securizat, propice dezvaluirii sentimentelor intime ale participantilor.

Exercitiu “Cine sunt eu” prin ochii mei, prin ochii mamei, a tatalui, a sotului. Fiecare participant va nota caracteristici negative ale relatiei dintre parinti si caracteristici pozitive ale acestora. Ce am admirat cel mai mult la ei? Ce m-a deranjat cel mai tare?

Resurse: 20 de esarfe colorate, dvd player, participantii

Sesiunea 2

Obiective:

  • constientizarea emotiilor si exprimarea lor

Momente şi tehnici utilizate:

  • introducerea in actvitate si explicarea sarcinilor de indeplinit
  • sculptura de familie
  • antrenarea persoanelor spectatoare in rolul activ de observatori
  • discutarea si interpretarea secventelor semnificative

Descrierea activitatii

Toate cuplurile se vor aseza intr-un grup statuar cu sens, fiecare dintre parteneri avand posibilitatea de a modela “tabloul” relatiei dintre acestia.. Acesta va portretiza in termeni de spatiu, postura, atitudine, perceptiile fiecarei persoane despre propriul cuplu. Exercitiul permite o ampla constientizare asupra semnificatiilor relatiilor dintre cei doi parteneri, cu avantajele si dezavantajele corespunzatoare.

Astfel, portretul fizic releva si pe cel emotional, dupa cum favorizeaza exprimarea si experimentarea trairilor emotionale resimtite de fiecare membru. De asemenea, se vor experimenta pozitii de tipul “facem fata lumii imprena”, “ne sprijinim unul pe celalalt” dupa instructiunile terapeutului. Se vor analiza senzatiile si sentimentele traite in timpul exercitiului si se vor face analogii la viata cuplului de zi cu zi.

Aceasta tehnica permite exprimarea diferitelor moduri de a explora, de a recunoaşte şi integra mai bine polarităţile personalitatii, reusind sa le armonizeze, ceea ce va conduce la clarificare şi obţinerea unui echilibru interior.

Resurse: participantii

Sesiunea 3

Obiective:

  • identificarea resurselor personale in depasirea obstacolelor intampinate

Momente şi tehnici utilizate:

  • pregatirea si motivarea participantilor pentru activitate prin rezumarea desfasurarii acesteia
  • experimentarea tehnicii “zidului”
  • discutii pe marginea sentimentelor experimentate in timpul exercitiului

Descrierea activitatii

Fiecare participant va experimenta pe rand confruntarea cu zidul imaginar in timp ce terapeutul ii va descrie detaliile si il va ghida catre experimentarea unor situatii dificle, problematice si care ii forteaza sa valorifice resursele existente. Astfel, situatia descrisa poate sa fie astfel: te afli in desert, mergi de foarte multa vreme, ai terminat apa si iti este foarte sete. In fata ta se interpune un zid foarte lung, foarte inalt pe care se pare ca nu poti sa-l depasesti nici inconjurandu-l si nici catarandu-te. Ce faci in aceasta situatie? Stii ca dupa acel zid se afla o oaza in care vei gasi tot ce ai nevoie: umbra, apa, oameni.

Se urmareste modalitatea in care au reactionat protagonistii, daca abandoneaza, solutiile pe care le gasesc fie exterioare, cauta ajutor sau se bazeaza mai mult pe propriile puteri. In urma exercitiului, participantii confrunta sentimente duale, identifica modalitati de reactie in fata dificultatilor si descopera resurse nebanuite, cautarea si gasirea echilibrului interior.

Sesiunea se va incheia cu un joc de rol. Toate cuplurile vor realiza o scena in care problema din prezent nu se mai manifesta. Ei vor fi rugati sa puna in act ganduri, sentimente, emotii, actiuni ale unei situatii ipotetice din viitor. Se vor identifica fragmente din acestea care ar putea fi realizate si in prezent. Participantii vor fi intrebati in legatura cu acele comportamente pe care ar dori si ar putea sa le manifeste incepand cu momentul prezent.

Sesiunea 4

Obiective:

  • intarirea eului
  • valorizarea sexualitatii

Momente şi tehnici utilizate:

  • Descrierea tehnicii de relaxare si beneficiile acesteia
  • Experimentarea relaxarii cu focalizare pe senzatii corporale
  • Imagerie ghidata sub relaxare cu sugestii de intarire a eului
  • Sensate focus

Descrierea activitatii

Participantii sunt rugati sa se focalizeze pe respiratie, concentrandu-se la inspirarea si expirarea aerului. Pe un fundal sonor adecvat, vor primi sugestii de liniste, calm, caldura, implinire, incredere, siguranta. De asemenea, vor putea experimenta aceste senzatii intr-un mediu ales de ei (munte, mare, padure, pe marginea lacului, etc) fiind rugati sa ia cu ei la intoarcere un obiect care sa le aminteasca de acea stare minunata (formarea unei ancore).Ancorarea in resursele proprii. Apoi, fiecare va povesti ce anume a experimentat si cum crede ca poate sa retraiasca acel sentiment atunci cand va avea nevoie. Analiza experientei de relaxare.

Ulterior participantii sunt instruiti cu privire la valorificarea intimitatii in cuplu prin exercitii de explorare corporala fara focalizare sexuala. Se urmareste cresterea coeziunii cuplului, a impartasirii dorintelor si nevoilor.

Sesiunea 5

Obiective:

  • exteriorizarea problemei si comunicarea cu ea in vederea reducerii efectelor negative si constientizarea faptului ca ea nu este echivalenta cu persoana.

Momente şi tehnici utilizate:

  • Discutarea pe marginea evenimentelor si a schimbarilor petrecute de la ultima intalnire
  • Introducere in activitatea propriu zisa prin descrierea acesteia
  • Tehnica metapozitiilor
  • Tehnica “linia timpului”

Descrierea activitatii

Fiecare cuplu va descrie problema sau nemultumirea pe care o au atat separat cat si ca si cuplu. Dupa expunerea acesteia fiecare dintre ei va fi mutat pe un alt loc, ca si cand ar fi o alta persoana si va fi rugat sa isi exprime opinia in legatura cu problema expusa anterior. Se va repeta schimbarea pozitiei, persoana detasandu-se din ce in ce mai mult. Astfel, capatand un grad de obiectivitate aceasta va formula obiective de viitor (poate incepe cu lucruri pe care stie clar ca va putea sa le indeplineasca pentru a dobandi incredere). Cu ajutorul “liniei timpului”, persoanele vor realiza la nivel mental implinirea, scopul propus si vor trai beneficiile acesteia.

Sesiunea 6

Obiective:

  • informarea asupra încheierii terapie de grup

Momente şi tehnici utilizate:

  •  etapa de încălzire cu discutarea aspectelor informale de acomodare
  • expunere şi discutare – rezumatul terapie de grup
  • discuţii de grup cu privire la unele nelamuriri, nelinisti personale
  • relaxarea folosind fondul muzical la sfârşitul sesiunii pentru a crea o destindere a participanţilor înainte de părăsirea sesiunii.
  • realizarea unui plan de aplicare pentru fiecare participant

In aceasta sesiune se vor rezuma activitatile facute pe parcursul terapiei de grup. Fiecare participant isi va exprima punctual de vedere referitor la cele petrecute in grup.

Psihoterapeut
Roxana Dumitru

roxanadumitru.psihoterapie@gmail.com


Acest articol a fost actualizat recent pe

de către

cu tematica

Despre autor

Păreri și impresii:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *