Jimmy Cornell românul care a condus Odiseea Mileniului

Timp de citire estimat: 4 minute


Jimmy-Cornell

Aventuri pe mările lumii: Odeseea mileniului

Nu este pentru prima oară când citim, aflăm, întâmplări legate de aventurile pe mare ale primului şi, deocamdată, singurului român care a făcut înconjurul lumii, e vorba despre braşoveanul Jimmy Cornell. Citeam nu demult despre temerarul raliu transatlantic pe care compania „World Cruising ltd.” condusă de Jimmy Cornell îl organizeaza începând din anul 1986, pe 23 noiembrie dându-se startul celei de-a 12-a ediţii a ARC (Raliu Atlantic pentru iahturi de Croazieră). În 1998, însă, al treilea înaintea celui de-al treilea mileniu, ambiţiile lui Jimmy Cornell sunt şi mai mari.

Jimmy-Cornell

El a organizat, în cinstea mileniului trei, o uriaşă aventură pe mările şi oceanele lumii pe care a numit-o simplu: „Odiseea Mileniului”. Voi încerca să rezum câteva din caracteristicile acestei uriaşe aventuri, ghidându-mă după informaţiile pe care Jimmy Cornell a avut amabilitatea să le trimită de la Londra pentru o publicaţie din România.

Prima Lumină

Ideea organizării unei călătorii în jurul lumii cu ambarcaţiuni cu pânze este, după părerea organizatorilor, a participanţilor şi a oficialilor, cea mai semnificativă acţiune de sărbătorire a mileniului III. Aceasta este Odiseea Mileniului. Este, de fapt, pentru prima oară când tuturor participanţilor, şi fuseseră anunţate 48 de iahturi, li se oferă şansa de a cunoaşte şi de a comunica nemijlocit cu comunităţile locale pe care le vor întâlni pe parcurs, la un nivel nemaiîntâlnit până acum. Într-un fel, oamenii acelor comunităţi s-au simţit şi ei parte a acestei aventuri.

O flacără simbolică a fost purtată la bordul fiecărei ambarcaţiuni ca un simbol, al bunăvoinţei şi prieteniei. Simbolurile de acest gen îmi sunt foarte apropiate inimii mele. Astfel, cu ocazia organizării competiţiei America 500, în 1992, în care 142 de iahturi au navigat pe urmele călătoriei istorice a lui Columb, fiecare iaht a avut la bord un vlăstar de palmier din insulele Canare. Ajungând la San Salvador, în Bahamas, echipajele au plantat palmierul pe locul în care Columb a pus piciorul în 1492.

După cinci ani, jumătate dintre palmieri au supravieţuit, având acum o înălţime de doi metri. Flacăra pe care a purtat-o fiecare echipaj ce a participat la Odiseea Mileniului a fost un simbol şi mai puternic. Lumina acestei flăcări pe care navigatorii au dat-o locuitorilor întâlniţi în drumul lor (să nu uităm că a da lumină este unul dintre cele mai vechi simboluri ale memoriei colective ale umanităţii), dar şi altor iahturi întâlnite în porturile de pe cele cinci continente ale planetei, însemna pentru fiecare că este purtătorul unui mesaj simplu şi generos: acela că în această lume măcinată de neîncredere şi nevoi, un grup de navigatori poartă o flacără a speranţei într-o lume mai bună. În ce fel poate fi mai bine sărbătorit noul mileniu?

Om, Natură, Tehnologie

Odiseea Mileniului a căpătat o nouă dimensiune prin decizia organizatorilor Expoziţiei mondiale de ştiinţă şi tehnologie care a avut loc la Hanovra în vara anului 2000, cea mai mare din întreaga istorie, de a alege oficial această competiţie pentru a-i purta sloganul în jurul lumii: Om, Natură, Tehnologie. Startul Odiseei Mileniului s-a dat în luna august 1998, când un grup de iahturi a plecat din Israel purtând o flacără aprinsă de la mormântul Mântuitorului din Ierusalim şi transmisă apoi şi celorlalte iahturi cu care se vor întâlni pe parcurs ca un semn de prietenie şi bunăvoinţă. La terminarea circumnavigaţiei, flacăra a fost trimisă la Roma unde ajunge în duminica Paştilor, în aprilie 2000.

Alte grupuri de iahturi au plecat din alte colţuri ale lumii, fiecare grup reprezentând un raliu şi fiind numit după locul de plecare. Astfel, a existat Raliul Greenwich, care a plecat de la meridianul 0. Cele două grupuri s-au întâlnit în insulele Canare, unde au hotărât dacă au ales un parcurs de apă caldă, prin canalul Panama, sau de apa rece, prin Capul Horn. În Pacific, majoritatea iahturilor au ales ruta tradiţională, prin sud, prin strâmtoarea Torres, dar, şi pentru prima oară într-un raliu în jurul lumii, s-a putut alege şi un traseu prin ţări ale Extremului Orient.

În Oceanul Indian, s-a putut alege ruta clasică, pe la Capul Bunei Speranţe, dar şi ruta nordică ce trece prin sud-estul Asiei, Marea Rosie şi Mediterană pentru a ajunge simbolic la Roma. Raliul Florida şi Raliul California sunt cele două raliuri ale americanilor ce au plecat fie de pe coasta de vest, fie de pe coasta de est a Statelor Unite. Ei s-au întâlni în Pacificul de Sud cu ambarcaţiunile plecate din Europa, urmând ca toate iahturile să-şi încheie circumnavigaţia în vara anului 2000.

Principalele obiective ale Odiseei Mileniului:

  • Nici o altă manifestare de sărbătorire a noului mileniu nu va întrece Odiseea prin amploare şi semnificaţie; Odiseea este o manifestare într-adevăr internaţională şi va acoperi întreaga planetă.
  • Prima călătorie maritimă în jurul lumii care va lega ţări de pe toate cele şase continente, inclusiv Antarctica.
  • Cel mai mare eveniment maritim din istorie.
  • Simbolul Odiseei Mileniului, flacăra, va fi purtată similar cu flacăra olimpică, prin toate ţările aflate pe ruta Odiseei. Spre deosebire de festivităţile prilejuite de prezenta flăcării olimpice, Odiseea Mileniului este primul eveniment maritim care va implica comunităţile locale într-un mod neexperimentat până acum
  •  Un program şcolar va da posibilitatea copiilor din toată lumea să participe la aceasta îndrăzneaţă aventură.

În loc de concluzie

Aceasta este, după cum se vede, cea mai mare aventură maritimă a tuturor timpurilor şi mi se pare semnificativ că ea a avut loc la sfârşitul mileniului trecut. Şi mi se pare normal că ideea acestei extraordinare sărbătoriri simbolice a unui nou mileniu să aparţină unui român născut la Brasov, care până la vârsta de 10 ani nu văzuse încă marea. Este şi asta, în fond, o aventură…

Totuşi, privind amploarea acestui eveniment, ideea de pornire, obiectivele cu care s-a lansat şi rezultatul, ceea ce s-a resimţit, îmi dau seama că acest moment unic a fost savurat din plin de cei care au participat, entuziasmul lor fiind limitat strict la numărul celor implicaţi direct. Până azi eu nu am avuzit de Jimmy Cornell, dar acum sunt mândru că mai este încă un român care a făcut ceva unic!


Acest articol a fost actualizat recent pe

de către

cu tematica

Despre autor

Avatar Jorjette C

Păreri și impresii:

2 răspunsuri la „Jimmy Cornell românul care a condus Odiseea Mileniului”

  1. Eu nu știam de acest om, dar mă bucur de ce am aflat. 🙂

    1. Avatar Jorjette

      Până să aflu de el, nici eu nu ştiam de el. Oricum, aş adăuga că deşi a făcut ceva, nu este recunoscut de mulţi. Defapt foarte mulţi nici nu pun preţ pe ce a făcut el, mai ales din domeniul maritim-naval!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *