Tind să răspund cu „da” la aceeastă provocatoare întrebare. Teoriile pătrunse de trecutul glorios al educaţiei sunt în zilele noastre prezente în manualele de fizică cu vechimea şi cu neclaritatea lor. Dacă fizica este un cumul de teorii, experimente şi dovezi cauzale, părinţii fizicii au spus că nu există cauză în fizică ci doar fapte concrete.

Fizica lui Newton, fizica modernistă (fals şi adevărat), alături de teoria relativităţii sau fizica cuantică, sunt informaţiile pe care copiii în şcoli au ocazia să le savureze. Dacă oamenii de ştiinţă zilnic descoperă lucruri noi şi zilnic completează teoriile vechi, cei care editează cărţi nu fac acelaşi lucru.

Profesorii de fizică, unii dintre ei plictisiţi şi realişti în faţa înclinaţiei actuale a tinerilor, preferă să nu prezinte noutăţi la şcoală ci să continue cu ceea ce le oferă programa şcolară.

 

Internetul este o sursă de inspiraţie pentru oricine, dar din păcate în România anumite domenii pur şi simplu nu există pe internet, sau dacă există, ori nu sunt saturate ori sunt patronate de indivizi care oferă prea puţin sau doar ce vor ei. Ar mai fi şi interesul celor care caută informaţii. Lipsesc unele valori?

Totul provine de la punerea faţă în faţă cu unele imposibilităţi. Fizica ca ştiinţă nu este singura care se confruntă cu aceste „imposibilităţi”, dar este una care sigur nu mai este împărtăşită noilor veniţi, cu acelaşi ritm cu care ea evoluează.

Legile fizicii dau greş în faţa noilor descoperiri care sunt mai degrabă nişte „anomalii ale prezentului” sau chiar imposibilităţi. Aceste descoperiri, societatea ştiinţifică încearcă să le introducă în „considerarea ei” atunci când lucrează la experimente noi.

Descoperirea unei noi particule subatomice este adăugată la dovezile fizicii şi face ca modelul standard despre cum funcţionează totul să fie serios incomplet. Descoperirea oscilaţiei neutre (Neutrino Oscillation) face ca în 2006 modelul standard al fizicii să fie modificat, revizuit.

Într-un astfel de comportament la nivel mondial, ce ajunge la noi în România? Să vă ofer nişte cărţi de fizică să citiţi poveştile sau amintirile din copilărie ale profesorilor aproape de pensie ce predau obiectul?

Share the Love!

10 comentarii la „Copiii învaţă o fizică greşită?”

  1. e cam trist oricum toul se limiteaza la discutii pe forumuri,la televizor, pe bloguri. Pe vremea lu` ceasusescu nu puteai sa vorbesti liber, acum poti dar nu te baga nimeni in seama, nu-i intereseaza absolut nimic.

  2. Punctele adunate de prof’ de pe urma excursiilor sunt mai mari decat cele de la o olimpiada. O tampenie, dar realitate.

  3. Mai grav cred că este faptul că pe părinți nu îi interesează. Ei cred că dacă dau bani la școală problema cu educația copiilor lor se rezolva, astfel ei nu mai au așteptări ce nu țin de cele prevăzute în programe școlare, chestii de guvernare, adică așteptările lor sunt strict legate de ce cred ei că este conducerea, ministerul educației.

    Îmi vine în minte un exemplu, o mamă se certa cu educatoarea și o amenința că îi aduce un inspector, pentru că nu făcea educatoarea tot ce era porevăzut în programă ci îi duce prea des la muzee, excursii.

    Mă gândesc și la o fază nostimă, într-o carte de istorie, era secțiunea mass-media, unde era poza lui Esca și unde despre ea se vorbea o pagină și jumate, iar precedent unde era Mihai Viteazu, el avea jumătate de pagină, cu tot cu poză. Au scos repejor manualul acela imediat ce au apărut la știri despre el, dar totuși, cum au putut să îl tipărească? Cred că mai sunt o grămadă de porcării în manualele noi, la toate obiectele!

    Poate o să citim despre 3 Sud Est în cartea de muzică!

  4. Acum am inteles unde bateai tu. Din pacate, laboratoarele au fost lasate de izbeliste. Mai grav este faptul ca multi profesori se limiteaza la teorie pura, iar elevii habar nu au ce este curcubeul.

  5. @Tudor : nu la asta ma refeream. Eu vorbeam de aceleasi exemple folosite, aceleasi metode de predare cat si la faptul ca se folosesc aceleasi laboratoare vechi,neutilate. Nu vad cum ar evolua in acest fel.

  6. Pai si acum, ca si atunci, daca te urci intr-un turn si dai drumul la un mar – el cade la baza acestuia.

  7. se pare ca fizica ce au facut-o parintii mei am facut-o si eu acum 8 ani in generala si o face si fratele meu acum…nimic nu s-a schimbat…

  8. Peste un anumit nivel nu se mai poate discuta despre proiecte individuale. Cele mai eficiente proiecte se fac intre mai multe catedre similare din cadrul unor facultati, in baza unor contracte de confidentialitate.

    Chiar daca ar dori, romanii nu dispun de dotarea tehnica necesara pentru a se descurca singuri. Am ramas foarte mult in urma.

    Din cate stiu, exista la Cluj Napoca un grup care a reluat cercetarile la padurea Hoia Baciu (bioplasma).

  9. In calitate de absolvent al Facultatii de Fizica – Universitatea din Bucuresti, permite-mi sa-ti raspund la cateva din intrebarile de mai sus.

    In primul si primul rand, dupa ’89 Fizica a fost abandonata in Romania. A fost lasata in voia inertiei, ca sa folosesc un termen specific. Treptat, treptat, numarul celor care pasionati de fizica a scazut. Au rezistat doar cei pentru care fizica reprezinta pasiune si dispun de resursele financiare pentru a si-o permite.

    Modul de gandire al unui fizician pleaca de la o functie de baza f(x1-xn), unde xi, i=1,n sunt variabile. Idealul lui este de a identifica aceste variabile si de a completa functia. El nu o corecteaza, ci o completeaza. Este ca si cum eu as scrie despre timp folosind ca unitate de masura doar ora si apoi vii tu si o completezi introducand si minutul, banuind doar ca exista si secunda.

    Chiar daca trecem printr-o perioada a la’ State, exista romani in care se regaseste spiritul fizicianului aflat la frontierele stiintei. Ei stau cuminti si comunica tacit intre ei. Unii isi ascund pasiunea chiar si fata de propria familie. Au renuntat sa le mai explice de ce folosesc pahare cu buza de argint, lampi din cristale de gheata etc. Ei sunt cei care inteleg medicii, astronomii, arhitectii, clarvazatorii, magicienii. Ii inteleg pana si pe preoti. In ciuda limitarii aparente, ei dispun de o capacitate de intelegere si adaptare de invidiat.

    1. Cunoşti vreun grup de fizicieni tineri care, având pasiunea pentru această ştiinţă lucrează la proiecte ce ţin strict de România fără implicarea altor state?

Spune care este gândul tău

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *