În 2016 se vor împlini 74 de ani de la batalia de la Midway, din timpul celui de-al doilea război mondial. Bătălia care avea să întoarcă sorţii împotriva Japoniei, a primit în 1998 un eveniment cu totul deosebit. Nici supravieţuitorii, martori de atunci, nici amatorii de istorii trăite nu pot uita eroicul portavion Yorktown, scufundat la 7 iunie 1942, după ce el însuşi scufundase două dintre portavioanele flotei japoneze.
CUPRINSUL ARTICOLULUI
Batalia de la Midway este o replică a flotei navale americane sub conducerea Amiralului Chester W. Nimitz. Între 4 si 7 iunie 1942, la doar șase luni după atacul Japoniei de la Pearl Harbor, si la doar o lună după bătălia din Marea Coralilor, Japonia a primit cea mai mare înfrângere din ultimii 350 de ani.
Cu totul neînsemnată dacă privim tabloul strategiei Japoniei în cel de-al doilea război mondial, unde au dovedit sadismul și crudul lor devotament față de răzbunarea nației împotriva Statelor Unite. Totuși meritele se pare că revin cu totul americanilor, și eroismul a fost la mare apreciere și căutare din acele zile până astăzi.
Epava acestui portavion scufundat la batalia de la Midway, a fost descoperită, aşa cum ne informează United Press Internaţional, la 19 mai 1998, de o expediţie condusă de Robert Ballard, cel care a găsit şi resturile Titanicului. Fotografiile luate de un submersibil ne dezvăluie existenţa unui vas întreg, nesfărâmat, odihnindu-se pe fundul mării la o adâncime de peste trei mile.
Despre expeditiile lui Robert Ballard (Titanic, Yorktown și altele)
Căutările portavionului Yorktown scufundat în batalia de la Midway
Căutările epavei au fost sponsorizate de National Geographic Society şi au demarat la 30 aprilie 1998 de lânga insula Midway, din mijlocul Pacificiului, un punct neînsemnat, caracterizat de Ballard, conducătorul expediției, drept ceva “la mijlocul drumului între nicăieri şi niciunde”.
Echipa de cercetări care a inclus şi câţiva supravieţuitori ai dezastrului (câțiva din cei aproximativ 2000 de supravețuitori de pe protavionul Yorktown), dar şi experţi în astfel de probleme, a fost condusă pe vasul Laney Chouest şi însoţită de submersibilul amintit. Acesta din urmă este un vehicul experimental cu care marina speră să vină în ajutorul submarinelor aflate în dificultate.
Vasul Laney Chouest a utilizat sonarul pe o arie de 100 de mile pătrate în zonă indicată de supravietuitori. După câteva scufundări, submersibilul a fost uşor avariat datorită presiunii şi a avut nevoie de câteva reparaţii. În cele din urmă operatorii de pe vas au putut să vadă pe monitoarele lor, la ora 7:37 dimineaţa, silueta portavionului scufundat în batalia de la Midway, conturându-se în întunericul din adâncuri.
Portavionul Yorktown scufundat în batalia de la Midway a fost recunoscut de Ballard şi de Bill Surgi, care navigaseră pe el şi îl părăsiseră în momentul scufundării. Echipa a realizat numeroase fotografii şi chiar i-a fixat pe punte o placă comemorativă. Ballard a declarat că nu intenţionează să tulbure liniştea eroicului vas aducându-l la suprafaţă, şi că acesta trebuie să rămână un “muzeu submarin”, aparţinând, conform legilor maritime internaţionale, guvernului Statelor Unite.
Lasă un răspuns